АДВОКАТ

НАТАЛИЯ ДОЦЕНКО-БЕЛОУС

TRANSACTIONAL LAW BOUTIQUE

Житло для жертв АТО

Оскільки, 22 листопада 2014 року набрав чинності Закон України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» і громадяни України мають право на захист від примусового внутрішнього переміщення або примусового повернення на покинуте місце проживання та потребують першочергово допомоги у забезпеченні житлом.

 

Радник ЮФ «Василь Кісіль і Партнери» Наталія Доценко-Білоус разом з Віктором Тимофійовичем Куліком  (Спільнота надійних забудовників), Ольгою Санжаревською (голова правління «Благодійного фонду «Україна без війни», голова ради з державно-приватного партнерства «Співтовариство надійних забудовників») та Тетяною Короткою (директор проектів Програми розвитку державно-приватного партнерства USAID) є розробниками інноваційного проекту Цільової програми будівництва доступного та соціального житла для вимушено переміщених осіб у Харківській області.

Метою створення програми є прискорення процесу впровадження проектів будівництва соціального та доступного житла для розміщення півмільйона громадян, що стали «жертвами АТО», або, відповідно до чинної редакції закону, «внутрішньо переміщених осіб (ВПО)». Станом на 19 грудня 2014 року УВКБ ООН володіє інформацією про 570 162  ВПО (19 889 з Кримського півострова та 550 273 зі східних областей України.

Цільова програма передбачає реалізацію пілотного проекту комплексної житлової забудови, що має реалізовувати Харківська обласна державна адміністрація за участю приватного інвестора на засадах державно-приватного партнерства у відповідності до статті 33 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», статті 5 Закону України «Про державно-приватне партнерство», а також Закону України «Про житловий фонд соціального призначення».

Законом, зокрема, передбачено, що місцеві державні адміністрації в межах своїх повноважень забезпечать надання у тимчасове користування внутрішньо переміщеним особам житлове приміщення або соціальне житло, придатне для проживання, за умови оплати зазначеними особами відповідно до законодавства вартості житлово-комунальних послуг.

При цьому також визначено, що з метою забезпечення будівництва та інвестування у розвиток житлової інфраструктури міст та населених пунктів, відповідні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування разом із державними банківськими установами, а також за наявності можливостей залучення міжнародної гуманітарної або благодійної допомоги формують для внутрішньо переміщених осіб регіональні довгострокові програми з пільгового кредитування (в тому числі – іпотечного) будівництва або придбання житла.

ЦІЛЬОВА ПРОГРАМА

будівництва доступного ТА СОЦІАЛЬНОГО  житла для Вимушено переміщених осіб у Харківській області

    1. Загальні передумови

 

Однією із ключових задач в процесі врегулювання соціально-економічних проблем пов‘язаних із переселенням/розселенням вимушено переміщених осіб із з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції, є будівництво доступного та соціального житла (надалі – «Проект»).

Розробка цієї Цільової програми обумовлена правовими засадами будівництва соціального та доступного житла для внутрішньо переміщених осіб, що сформовані завдяки прийняттю закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (надалі – «Закон»).

Законом (стаття 17) передбачається, що з метою забезпечення будівництва та інвестування у розвиток житлової інфраструктури міст та населених пунктів, відповідні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування разом із державними банківськими установами, а також за наявності можливостей залучення міжнародної гуманітарної або благодійної допомоги формують для внутрішньо переміщених осіб регіональні довгострокові програми з пільгового кредитування (в тому числі – іпотечного) будівництва або придбання житла.

Таким чином, задля прискорення процесу впровадження проектів будівництва соціального та доступного житла для внутрішньо переміщених осіб, розроблено цю Цільову програму.

Внутрішньо переміщеною особою (надалі – «Переселенці») є громадянин України, який постійно проживає на території України, якого змусили або який самостійно покинув своє місце проживання, у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, масових порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

При цьому під «соціальним житлом» розуміється житло всіх форм власності (крім соціальних гуртожитків) із житлового фонду соціального призначення, що безоплатно надається громадянам України, які потребують соціального захисту, на підставі договору найму на певний строк (Закон  України "Про житловий фонд соціального призначення" від 12.01.2006 N 3334-IV).

Доступне житло -збудовані і ті, що будуються за державної підтримки, житлові будинки (комплекси) та квартири (Закон України "Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва" від 25.12.2008 N 800-VI).

За даними Управління Верховного комісара ООН у справах біженців в Україні, Харківська область найактивніше приймає переселенців із зони АТО. У Харківській області станом на 4 серпня 2014 р. офіційно перебувало 24 854 переселенця із зони АТО і 739 з Криму.

У відповідності до Оперативної інформації ГУ ДСНС України у Харківській області про тимчасове розміщення громадян України, які прибувають з району проведення антитерористичної операції на територію Харківської області станом на 13 жовтня 2014 року припадає розміщення 107 750 переселенців.

Враховуючи такий стан справ, доцільно розглянути проведення пілотного проекту із будівництва житла для переселенців саме на території Харківської області.

В процесі реалізації державної цільової програми із будівництва житла для переселенців, потрібно буде вирішити наступні ключові питання:

-          Виділення земельних ділянок для будівництва доступного та соціального житла і передачі їх в оренду приватному партнеру без проведення аукціону у відповідності до норм статті 134 Земельного кодексу України. При цьому враховуючи реалізацію пілотного проекту на території області варто врахувати обмеження щодо будівництва житла, встановлені статтями 38, 39 Земельного кодексу України. У відповідності до яких, до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування. Використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.

-          Залучення приватного партнеру, що відповідав би кваліфікаційним вимогам Проекту, і укладення із ним договору про комплексну забудови територій для розселення біженців у відповідності до статті 33 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;

-          Забезпечення розподілу  ризиків в Проекті між приватним партнером та обласною адміністрацією;

-          Забезпечення гарантій та механізмів фінансування Проекту, та способів відшкодування інвестицій приватного партнеру.

-          Впровдження механізму розподілу  соціального та доступного житла серед переселенців. Враховуючи норми закону передбачається, що місцеві державні адміністрації в межах своїх повноважень забезпечать надання у тимчасове користування внутрішньо переміщеним особам житлового приміщення або соціального житла, придатного для проживання, за умови оплати зазначеними особами відповідно до законодавства вартості житлово-комунальних послуг

  2. Оптимальна фінансово-правова модель Проекту

Повну редакцію програми можно отримати, звернувшись до дирекціх Спільноти надійних забудовників.